16 januari 2014

Leugens.

Het is bijna een vast onderdeel van onze dag geworden lijkt het wel. Iedereen heeft het wel eens gedaan. Of het nou voor bestwil is of echt serieus. Ja, ik heb het over liegen. Je hoort vaak mensen zeggen van "Ik lieg nooit!". Nou, dan weet je wel hoe laat het is. Maar waarom liegen mensen eigenlijk? Wat is het doel? Jezelf er beter door laten voelen? Werkt toch niet. Uiteindelijk voel je je nog downer dan je al was, en onthoud: leugens komen altijd uit. Altijd.

Ik heb een paar jaar geleden ook heel veel gelogen. Tegen iedereen die ik kende. Tot ik op school mensen in vertrouwen nam en hen de waarheid vertelde. Gelukkig pakte dat goed uit, en heb ik de rest ook de waarheid verteld. Ik lieg nu veel minder tot niet, en als ik lieg is het klein. Ik heb ervan geleerd, dat het voor mij toch niet beter uitpakt als ik lieg.

Ik ken helaas wel mensen die veel liegen. Mensen van wie ik dacht dat ze altijd de waarheid zouden spreken en die mensen die me dan diep teleurstellen. Helaas, ik ben goed gelovig. Ik geloof bijna alles als je iets tegen me zegt. Mensen maken hier dan weer misbruik van, waardoor ik nog meer teleurgesteld in mezelf raak. Liegen om mensen bang te maken, om misbruik te maken van iemands goedheid, liegen om indruk te maken, liegen om onnozele redenen. Waarom stopt het niet? Wat zou ik eraan kunnen doen om liegen te stoppen? Waarschijnlijk niks. Ik wil de mensen die nu om me heen staan niet verliezen. Dat doet me toch alleen maar meer pijn, en die schuld ga ik weer op mezelf schuiven. Want hey, that's me.

Waar ik ook zo'n hekel aan heb zijn mensen die dan poeslief in je gezicht doen en achter je rug om kwaad over je praten. Van die mensen die heel achterbaks zijn. Alsof je niet kan doen hoe je echt bent. Als je me niet mag, zeg dat gewoon lekker in mn gezicht en niet dat ik het via via moet horen. Ik hoor het toch wel als je over me praat. Blijkbaar ben ik dan veel interessanter dan jou, want je kan blijkbaar niet stoppen met over mij praten. Of anoniem blijven. Anoniem bellen, anoniem vragen stellen, anoniem dit lezen bijvoorbeeld. Nou, dan lach ik je heel hard uit in je gezicht hoor. Pff.
Maar dit stukje leidt dan weer tot mijn blog over pesten. Lafaards zijn het. Ik kan daar zo boos om worden.

Oke ik ga een beetje off-topic, maar ik wilde gewoon dat mensen beter voor elkaar waren. We moeten uiteindelijk toch met z'n allen zien te overleven, en dat gaat niet werken als we elkaar niet uit kunnen staan. Altijd maar liegen, achterbakse bitches, pesters die zelf niet gelukkig en zelfverzekerd zijn en daarom maar anderen de grond in stampen. Ik hoop, dat als ik lezers heb die zelf veel liegen of pesten dat ze beseffen dat ze de gepeste echt pijn doen en dat het pesten gevolgen kan hebben voor de rest van het leven van de gepeste persoon.

Het liegen kan je niet helemaal tegenhouden, maar wel verminderen, hoop ik. Blijf eerlijk tegen elkaar, want de waarheid komt toch altijd wel boven water. Wat je er ook aan doet.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten