2 januari 2014

Pesten. Waarom zou je?

Ik denk vaak na over van alles en nog wat. Over mooie dingen maar ook over minder mooie dingen, zoals pesten.
Ik ben vroeger heel veel gepest door mijn lengte (1.88m). Ik was altijd het pispaaltje van de klas. Ik mocht niet met andere kinderen spelen en zo sloten ze me buiten. Op de basisschool (vanaf groep 4) én de eerste klassen van de middelbare school heb ik het niet echt leuk gehad.
Ik bleef zitten in de 3e klas van de middelbare en toen ik met allemaal jongere kinderen in de klas zat leerde ik mn mond wel opentrekken. Ik schold ze uit als ze iets gemeens zeiden en ik probeerde me er niets van aan te trekken.
Nu zit ik in de 4e klas en er zijn wel wat meiden die me heeeeel arrogant aankijken en over me roddelen, maar ik hou me maar voor om er niet op te letten en gewoon arrogant terug te kijken. 

Ik heb trouwens ook geen idee waarom mensen pesten. Het is zo zielig gewoon. De pesters zijn 9/10 keer niet gelukkig thuis en reageren hun frustraties daarom maar gewoon af op hun medemens. Wat bezielt je om dat te doen! Ik kan daar echt boos om worden.
Ik las ooit is een artikel in de krant en met een bepaalde methode die ze op een basisschool handhaafden moest het pesten gestopt worden. De gepeste moest in het midden van een kring staan en de andere kinderen mochten gewoon lekker uitschelden en lelijke dingen zeggen tegen dat kind. Zo zielig! Dat doe je toch niet? 
De bedoeling was dat het gepeste kind dan sterker zou worden. Nou geloof me, dat wordt het niet.
Als je eenmaal gepest wordt, dan wordt je onzeker en krijg je een negatief zelfbeeld. Je wordt dan echt niet sterker als je klasgenoten lelijke dingen tegen je gaan roepen! Elke dag wordt minder leuk en je hebt geen zin meer om naar school of je werk te gaan. (Want ook volwassenen pesten en worden gepest (ja écht waar!) ... zó laf...)
Veel pesters weten niet meer dat ze hebben gepest, want dat vergeten ze. De gepeste echter vergeet dat nooit meer. Met een beetje pech heb je voor de rest van je leven een negatief zelfbeeld. Ik zelf ben heel onzeker en kan alleen maar negatieve dingen over mezelf zeggen. Complimentjes geloof ik niet en neem ik ook nauwelijks aan. 

Een grote wens van mij is toch wel om het pesten écht te stoppen. Op elke school goede manieren verzinnen die het pesten tegengaan.
Als ik mijn middelbare school heb afgerond wil ik de PABO gaan doen, om basisschoollerares te worden. Ik zal later, als ik dan voor de klas sta, ook echt de kinderen leren om respectvol met elkaar om te gaan. 

Natuurlijk kan je het pesten niet voor 100% stoppen in heel Nederland, maar een beetje moet toch wel lukken... Niemand wordt er vrolijk van. 

Pesten. Waarom zou je?

 
 

8 opmerkingen:

  1. Heb je Toevallig Lady Bla Bla gezien bij Hollands Got Talent?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Vanessa!
      Ja die heb ik gezien. Wat een geweldige acts had hij he!
      Het doel van hem vond ik erg mooi om te zien. Ik heb erg gelachen!

      Verwijderen
  2. dat heb je even mooi verwoord .
    en wat leuk dat je school juf wil worden had dat niet verwacht van je dacht aan iets heel anders fotografe/styliste of zo.

    christine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Christine :)
      Haha ja dat wil ik echt al heel lang.
      Alhoewel fotografe of styliste me ook erg leuk lijkt, maar daar heb ik minder kans om ingeloot te worden voor de studie en minder kans op een baan later. En sinds ik stage heb gelopen in groep 3 van mijn oude basisschool weet ik zeker dat ik dit wil gaan doen :)

      Verwijderen
  3. Hey Romee, Als jij je gevoelens over pesten zo kan verwoorden als hierboven, heb je mijns inziens werkelijk geen enkele reden om onzeker te moeten zijn. Volgens mij recht vanuit je hard. Dat pesten een enorme impact kan hebben, heb ik heel dichtbij in mijn omgeving ervaren. Michella is op diezelfde basisschool ook enorm gepest en buitengesloten door haar klasgenootjes, met name in de laatste jaren. Michella heeft daar therapie en begeleiding voor gehad en staat inmiddels volledig haar "mannetje". Wat resteert zijn de slechte herinneringen aan een periode op school die leuk had moeten zijn. Wat leuk dat jij stage hebt gelopen op je oude basisschool. Michella gaat vanaf 17 januari tot eind april elke vrijdag stage lopen op diezelfde basisschool; ook in groep 3 - bij juf Paula. Ze vond haar kennismaking met de groep zo leuk dat ze vlak voor kerst al meegedraaid heeft met het kerstdiner op school. Michella wil later ook met kinderen aan de slag, meer de pedagogieke kant op. Ze wil kinderen helpen en begeleiden met de problemen die zij zelf ook heeft meegemaakt en heeft ervaren. De komende maand zal ze een definitieve richting moeten kiezen. Haar VMBO eindexamen gaat ze in mei doen en hoopt na de zomervakantie te starten met de nieuwe opleiding. Leuk dat jij de PABO wil gaan doen en zelf wil bijdragen om het pesten aan te pakken op de scholen.
    Een mooi doel wat je zelf waarschijnlijk meer vertrouwen gaat geven. Je hebt alle reden om trots te zijn op jezelf. Kijk vooruit naar de leuke dingen die je op je pad gaat tegenkomen.
    groetjes thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Rob voor dit super compliment haha! Ja, ik weet dat Michella ook heel erg gepest is. Echt een vreselijke basisschool is t eigenlijk, nu ik er zo op terug kijk.
      Over de stage en toekomst: ik liep mijn maatschappelijke stage in de eerste keer 3e daar, en ik werd meteen juf Romee genoemd haha. Vond ik zo leuk! Ik zag inderdaad dat Michella ook stage ging lopen daar en over de pedagogiek. Mij lijkt dat ook heel leuk maar dan als bij-dingetje zeg maar. Ik wil eerst graag een paar jaar gewoon les geven en dan misschien nog de studie Pedagogiek volgen zodat ik ook extra functies op de basisschool waar ik dan les wil geven heb. Het lijkt mij enorm leuk om kinderen te helpen met van alles en nog wat!
      Ik denk wel dat mijn doel inderdaad mijzelf meer vertrouwen zal gaan geven, en ik hoop dat ik de gepeste kinderen dat ook kan geven.
      Groetjes terug! :)

      Verwijderen