14 januari 2014

Social media en de gevaren ervan.

Social media is natuurlijk hartstikke leuk, maar het kent ook gevaren. Ik heb een Facebook-, Twitter-, Snapchat- en Instagram-account. Wat social media betreft ben ik best wel actief. Ik post regelmatig wel wat op Facebook en Instagram. Met Twitter doe ik niet zoveel meer de laatste tijd. Ik vind het steeds minder leuk worden. Er is vaak 'ruzie' en de tweets in je timeline zijn helemaal niet zo leuk meer.

Op Facebook ben ik redelijk privé. Ik accepteer geen mensen die geen vrienden van me zijn, en als ik zo'n erge ruzie met iemand heb verwijder ik diegene ook van Facebook. Op Twitter was ik een paar weken geleden wel heel erg actief nog. Daar was ik echt de 'tiener-Romee', en ik tweette over van alles en nog wat. Eigenlijk was het pure onzin, maar oke.

Snapchat is een app waarmee je foto's kan maken, (overigens kan dit alleen maar met de zogenaamde Snapchatcamera), en dan naar je 'vrienden' toe kan sturen. Je kan zelf instellen hoelang de mensen je foto kunnen zien. Dit kan oplopen van 1 naar 10 seconden lang. De ontvanger ziet dus ook jouw foto de tijd die de verstuurder heeft ingesteld. Je zou denken dat dit heel veilig is, omdat de ontvanger daarna nooit meer die zelfde foto kan zien. Dit kan alleen als diegene een screenshot maakt.
Aha. Gevaar 1. Stuur nooit Snapchats naar mensen van wie je niet wilt dat zij die foto zien, en zet hem dan natuurlijk ook niet in je 'Verhaal'. (Al je Snaps die je in je Verhaal zet kan iedereen 24 uur lang onbeperkt zien, natuurlijk wel het aantal seconden maar de ontvanger kan gewoon opnieuw aanklikken en dan ziet diegene je Verhaal weer)
Snapchat is redelijk moeilijk uit te leggen, merk ik nu haha.

Maar het moraal van het verhaal is dat er mensen zijn die het niet goed met je voorhebben. Op Snapchat kan je screenshots maken, op Twitter kan je zo een ander account aanmaken en op Facebook worden hele identiteiten gestolen. Pas op met wat je op internet zet. Het blijft er voor altijd op staan, en ik weet bijna zeker dat je niet wilt dat je toekomstige baas rare foto's van 5 jaar geleden van jou ziet. Eén keer Googlen en je komt op heeeeel veel uit. Natuurlijk ben ik nu even gaan Googlen op mijn eigen naam, en er staat veel meer dan ik dacht.

Vroeger had ik natuurlijk ook een Hyves-account. (Duhh)
Ik was aan het einde van het Hyves-tijdperk bevriend met wat mensen die een Roleplayer-account hadden. Het was heel simpel: je nam een foto van iemand die je mooi vond, verzon een leuke ingewikkelde naam, geboortedatum en plaats en je verzon een 'Lifestory'. Echt aan het einde van Hyves was misschien wel 50% Roleplayer. Niemand had meer een Hyves-account en iedereen die nog op Hyves zat was dan 'Fake'. Toen Hyves ermee stopte zijn wat mensen overgegaan naar Facebook, maar sinds 2014 krijg je een boete als je iemands identiteit steelt. Want dat is het eigenlijk gewoon.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten