3 januari 2014

Geld. Je moet er maar mee om kunnen gaan.

De meeste mensen kunnen redelijk goed met geld omgaan. Ze kopen niet veel, en alleen als het echt nodig is. Nou, ik dus niet. Ik heb echt een gat in mijn hand wat dat betreft.
Ik koop nutteloze dingen en denk niet goed na voor ik afreken. Op het moment van betalen denk ik: "Yes, hier ga ik echt wat mee doen!" en als ik eenmaal thuis ben ligt het eerst dagen op de tafel voor het in een hoekje in mijn kamer belandt. Zonde!

Ik probeer er wel op te letten hoor, maar het lukt gewoon niet. 
'Oh, dat heb ik nog wel. En zoveel kost het niet dus dat lukt wel'.
Tot ik mijn bankrekening zie. 
Ai. Had ik dat ene armbandje nou maar niet gekocht...
Ik kan zo erg balen van mezelf! En ik hoop maar dat als ik later 'groot' ben dat ik er wel wat beter mee om kan gaan want anders kom ik echt niet uit met rekeningen etc.

Soms reken ik wel is na hoeveel ik nou eigenlijk uit heb gegeven aan onbenullige dingen. Nou, dat kan wel oplopen tot de €20,-. En laat ik die eurotjes nou nét missen als ik spaar voor iets ge-wel-digs. 

Het zijn gewoon die impulsaankopen. In de winkel wil ik het o zo graag hebben maar als ik een tijdje zou hebben gewacht zou ik ook wel bedenken van: "Nee Romee, dit heb je helemaal niet nodig!"

Het is gewoon zo'n duiveltje en een engeltje op mijn schouders die in mn oor fluisteren.

Duiveltje: Ja koop het! Koop het! Het is leuk!

Engeltje: Nee koop het niet! Je hebt het niet nodig.
Etc.

Ik doe mijn best, en beter dan dat kan ik niet doen. 




3 opmerkingen:

  1. Zeer herkenbaar... een leuke tip kan ik je geven: maak een kasboekje! Zet daarin wat je aan geld krijgt (je inkomsten) en zet er in wat je uitgeeft (je uitgaven), het kan op papier, of op de computer ( en daar kan je vader je vast wel bij helpen) en probeer dat een paar maanden bij te houden. je zult zien dat je op een dag beter met je geld zult omgaan, en dat je dan toch kan sparen voor dat ge-wel-dige ding. Wat dat ook mag zijn! ;) Suc6!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks voor de tip Peter! Ik ga het proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor ons als volwassenen is het nog steeds moeilijk om het bij te houden zelfs voor ons maar door schade en schande wordt je wijs. Mensen met een reken knobbel hebben hier minder moeite mee dan mensen die altijd moeite hebben gehad met rekenen.

    BeantwoordenVerwijderen